Tester sterowników
turbodoładowania VNTT-PRO V4.07 (USB)
Przedmiotem jest tester VNTT-PRO służący do przeprowadzania
diagnozy sterowników (elektronicznych zaworów, aktuatorów)
turbosprężarek ze zmienną geometrią VNT


Do czego służy tester VNTT-PRO?
Tester VNTT-PRO służy do przeprowadzania diagnozy sterowników
(elektronicznych zaworów, aktuatorów) turbosprężarek ze zmienną
geometrią VNT (Variable Nozzle Turbine). Sterowniki te mają za zadanie
zmieniać położenie łopat zmiennej geometrii lub klapę upustową spalin w
taki sam sposób jak to miało miejsce w turbosprężarkach, gdzie elementy
te były sterowane za pomocą podciśnienia.

Oprócz sprawdzenia poprawności działania elektronicznych sterowników
turbosprężarek, za pomocą testera VNTT-PRO można wykonać sprawdzenie
czujników położenia zmiennej geometrii. Czujniki takie wykorzystywane
są w turbinach, których zmienną geometrię zmienia się za pomocą zaworu
pneumatycznego, sterowanego ciśnieniem lub podciśnieniem. Dają one
informacje o aktualnym otwarciu łopat zmiennej geometrii.

Tester ma również możliwość sprawdzenia poprawności działania zaworów
regulacji ciśnienia doładowania

Tester VNTT-PRO może również okazać się pomocny w procesie ustawienia
zakresu pracy zmiennej geometrii.
Jakie czujniki położenia
można sprawdzić za pomocą VNTT-PRO?
Za pomocą testera można sprawdzić czujniki potencjometryczne oraz
indukcyjne (Halla) takich producentów jak:
1. Honeywell

Wykorzystywane między innymi w samochodach:
Audi A3, Golf VI, VW Passat, VW Polo z silnikiem
1.6TDI 105KM, Octavia II 2.0TDI 170KM
2. BorgWarner

Wykorzystywane między innymi w samochodach:
Audi A3 2.0TDI 140KM, Audi A4 2.0TDI 170KM,
AlfaRomeo MiTo 1.3 MultiJet
3. Mellet

Wykorzystywane między innymi w samochodach:
Citroen C4, C5 II z silnikiem 2.0Hdi 136KM, Peugeot 307,
308, 407, 607 z silnikiem 2.0Hdi 136KM
Jakie sterowniki turbosprężarek obsługuje tester
VNTT-PRO?
Tester obsługuje sterowniki takich producentów jak HELLA,
SIEMENS, MITSUBISHI, SONCEBOZ, DENSO, MAHLE oraz HITACHI. Stanowią one
znaczną część sterowników stosowanych obecnie w motoryzacji.
1. Obsługa sterowników produkcji HELLA.
Tester obsługuje sterowniki akceptujące sygnały sterujące
typu PWM i CAN, a także sterowniki
nie posiadające własnego sterowania silnikiem DC. Są to sterowniki o
następujących numerach:
6NW 008 091
6NW 008 412
6NW 009 206
6NW 009 228
6NW 009 420
6NW 009 483
6NW 009 543
6NW 009 550
6NW 009 660
6NW 010 099-01
6NW 010 099-02
6NW 010 099-03
6NW 010 099-05
6NW 010 099-07
6NW 010 099-08
6NW 010 430-01
6NW 010 430-03
6NW 010 430-04
Wygląd zewnętrzny sterowników HELLA przedstawia zdjęcie poniżej.

Większość stosowanych na rynku sterowników tego producenta stanowią tak
zwane sterowniki "z elektroniką". Są to takie sterowniki, które
posiadają osobny układ do sterowania silnikiem prądu stałego
wykorzystywanym do poruszania dźwignią ustalającą pozycję zmiennej
geometrii. Stosowane są między innymi w samochodach Mercedes, Ford 1.8
TDCI oraz 2.0 TDCI, BMW 2.0, Jeep Cherokee 3.0 CRD, VW Touareg 5.0 TDI
V10, Nissan Navarra 2.5.
Wygląd wewnętrzny tych sterowników przedstawia zdjęcie poniżej.

6NW 008 412

6NW 009 660

6NW 008 091

6NW 010 099
Występuje też drugi rodzaj sterowników Hella, tak zwane sterowniki "bez
elektroniki". Są to takie sterowniki, które nie posiadają sterowania
silnikiem elektrycznym zintegrowanym ze sterownikiem, tę rolę spełnia
sterownik silnika. Stosowane są między innymi w samochodach Audi/VW 2.7
TDI oraz 3.0 TDI, Ford 2.4, BMW X3 2.0.
Wygląd wewnętrzny tych sterowników przedstawia zdjęcie poniżej.

6NW 009 206

6NW 010 430-01
2. Obsługa sterowników produkcji SIEMENS.
Tester obsługuje wszystkie sterowniki produkowanych przez firmę
SIEMENS. Sterowniki te stosowane jest między innymi w samochodach
Audi/VW 2.7 TDI oraz 3.0 TDI, Mercedes, BMW.
Wygląd przykładowych sterowników tego producenta przedstawia poniższe
zdjęcie.


3. Obsługa sterowników produkcji MITSUBISHI.
Tester obsługuje wszystkie sterowniki produkowanych przez firmę
MITSUBISHI. Sterowniki te stosowane są między innymi w samochodach BMW
320d, Ford 2,2 TDCI oraz w samochodach grupy PSA z silnikiem 2,2 HDI
Wygląd przykładowych sterowników tego producenta przedstawia poniższe
zdjęcie.

Sterownik dla BMW

Sterownik dla FORD/PSA
Sterownik dla FORD/PSA
4. Obsługa sterowników SONCEBOZ
Tester obsługuje sterowniki produkowane przez szwajcarską
firmę SONCEBOZ. Sterowniki te stosowane są między innymi w samochodach
LandRover oraz Mercedes.
Wygląd przykładowego sterownika tego producenta przedstawia poniższe
zdjęcie.

5. Obsługa sterowników DENSO
Tester obsługuje sterowniki produkowane przez firmę DENSO. Sterowniki
te stosowane są między innymi w samochodach Toyota 1.4 D-4D oraz 3.0
D-4D.
Wygląd przykładowych sterowników tego producenta przedstawia poniższe
zdjęcie.

Sterownik dla Toyota 1.4 D-4D

Sterownik dla Toyota 3.0 D-4D
6. Obsługa sterowników MAHLE
Tester obsługuje sterowniki produkowane przez firmę MAHLE. Sterowniki
te stosowane są między innymi w samochodach VW, Skoda z silnikiem 1.2
TSI.
Wygląd przykładowego sterownika tego producenta przedstawia poniższe
zdjęcie.

7. Obsługa sterowników HITACHI
Tester obsługuje sterowniki produkowane przez firmę HITACHI.
Sterowniki te stosowane są w samochodach Opel Vectra C/Signum 3.0 V6
CDTI 184KM oraz Renault Velsatis 3.0 V6 dCI 184KM.
Od jakiego czasu i w jakich markach stosowane są
sterowniki turbosprężarek?
Turbosprężarki ze sterownikami powszechnie zagościły pod
maskami samochodów od 2003 roku i są powszechnie stosowane w
samochodach takich producentów jak Audi, VW, Mercedes, BMW, Ford,
Jaguar, Jeep Chrysler, Nissan, Citroen, Chevrolet oraz innych.
Co mogę sprawdzić testerem VNTT-PRO?
Tester VNTT-PRO umożliwia sprawdzenie:
płynności ruchu dźwigni sterownika,
oporów ruchu dźwigni,
zakresu ruchu dźwigni,
elementów mechanicznych jak i samej elektroniki sterownika,
silnik prądu stałego stosowany w sterownikach turbosprężarek
do zmiany położenia dźwigni,
poprawność ustawienia zakresu działania zmiennej geometrii,
poprawność działania czujnika położenia zmiennej geometrii,
poprawność działania czujnika temperatury wewnętrznej
sterownika (dotyczy tylko niektórych sterowników Hella),
podciśnieniowy zawór regulacji turbodoładowania
W przypadku sterowników Hella oraz Siemens, tester umożliwia
również identyfikację sterownika, czyli określenie z jakiej marki
samochodu dany sterownik pochodzi.
Więcej informacji na ten temat: Sam kupuję sterownik
turbospręzarki HELLA.
Według zapewnień producentów turbosprężarek, sterownik jest
integralną częścią turbiny i jako taki nie podlega naprawie ani
wymianie, jedynie z całą turbiną. Dzięki testerowi możliwe jest
ustalenie, czasem bardzo prozaicznej przyczyny niesprawności
turbodoładowania i podjęcie próby naprawy.
Dla kogo jest przeznaczony tester VNTT-PRO?
Tester VNTT-PRO może być z powodzeniem wykorzystywany z
firmach zajmujących się regeneracją turbosprężarek jak i w warsztatach
samochodowych oferujących szeroki zakres napraw w celu zdiagnozowania
usterki turbosprężarki.
Czy tester posiada oryginalne złącza do sterowników?
Tester posiada oryginalne złącza do sterowników HELLA,
SIEMENS, MITSUBISHI, MITSUBISHI (BMW), SONCEBOZ oraz MAHLE oraz HITACHI.
W przypadku sterowników MITSUBISHI (Ford/PSA), złącze za
pomocą którego podłącza się sterownik turbosprężarki, jest zakończone
uniwersalnymi końcówkami.
Wszystkie przewody służące do sprawdzenia czujników
położenia zmiennej geometrii zakończone są oryginalnymi końcówkami.
Jakiego zasilania wymaga tester?
Tester VNTT-PRO toleruje napięcia zasilające z zakresu
12...15V. Źródło napięcia powinno mieć wydajność prądową minimum 4A.
W komplecie wraz ze testerem znajduje się zasilacz
stabilizowany przeznaczony do zasilania testera.
Czy możliwa jest aktualizacja on-line?
Tak. Wystarczy podłączyć tester do złącza USB dowolnego
komputera klasy PC lub laptopa, który ma dostęp do sieci internet i
uruchomić program aktualizujący (na płycie CD w zestawie). Szczegóły
aktualizacji zawarte są w instrukcji urządzenia.
Sposób przeprowadzenia aktualizacji można zobaczyć tu:
aktualizacja VNTT-PRO
Informacje o zmianach w poszczególnych wersjach testera są
zawarte w dokumentach Informacje techniczne VNTT-PRO.
Z czego składa się zestaw VNTT-PRO?
Zawartość zestawu VNTT-PRO:
1. tester VNTT-PRO
2. przewód podłączeniowy sterownika HELLA (6NW 008 091, 6NW
008 412, 6NW 009 228, 6NW 009 420, 6NW 009 543, 6NW 009 660, 6NW 010
099-01)
3. przewód podłączeniowy sterownika HELLA (6NW 009 206, 6NW
009 550, 6NW 009 483, 6NW 010 430-01, 6NW 010 430-03, 6NW 010 430-04)
4. przewód podłączeniowy sterownika HELLA (6NW 010 099-02)
5. przewód podłączeniowy sterownika MITSUBISHI dla BMW
6. przewód podłączeniowy sterownika SIEMENS dla VW/Audi
7. przewód podłączeniowy sterownika SIEMENS dla Mercedes i
BMW
8. przewód podłączeniowy sterownika SONCEBOZ
9. przewód podłączeniowy sterownika MAHLE
10. przewód podłączeniowy sterownika DENSO dla Toyota 1.4
D-4D
11. przewód podłączeniowy sterownika DENSO dla Toyota 3.0
D-4D
12. przewód podłączeniowy sterownika HITACHI dla Opel Vectra
C/Signum 3.0 V6
13. przewód podłączeniowy czujników położenia zmiennej
geometrii dla VW/Audi
14. przewód podłączeniowy czujników położenia zmiennej
geometrii dla Opel, Fiat, Alfa Romeo
15. przewód podłączeniowy czujników położenia zmiennej
geometrii dla Citroen, Peugeot
16. przewód podłączeniowy czujników położenia zmiennej
geometrii dla Ford.
17. uniwersalny przewód podłączeniowy dla:
- silnika DC
- elektromagnetycznych zaworów regulacji ciśnienia doładowania
18. zasilacz
19. przewód USB do aktualizacji oprogramowania
20. płyta CD z programem umożliwiającym aktualizację
oprogramowania
21. instrukcja obsługi
|