Tester elektronicznych
przepustnic powietrza silników wysokoprężnych DTA-1
Element zwany przepustnicą zwykło się
jednoznacznie kojarzyć z silnikiem benzynowym. Jednak przepustnice
powietrza występują również w silnikach wysokoprężnych. Występują one
pod różnymi nazwami, często bardzo ogólnymi i nie kojarzącymi się z
układem dolotowym:
- przepustnica regulująca,
- zawór przepustnicowy,
- zawór kolektora wlotowego,
- zawór do silnika wysokoprężnego,
- klapa kolektora dolotowego.
Przepustnice powietrza w silnikach
wysokoprężnych zaczęto stosować od 2000 roku. Jak w większości
przypadków rozwoju konstrukcji silników samochodowych, tak i w tym,
czynnikiem decydującym o zastosowaniu przepustnic była ekologia.
Przepustnica w silniku wysokoprężnym, ma
za zadanie poprawę skuteczności systemu recyrkulacji spalin (EGR),
czego wynikiem mają być spaliny zawierające mniej szkodliwych
substancji, oraz ochrona silnika przed niebezpiecznymi drganiami
(szarpnięciami) podczas jego gaszenia.
Każdy element wykonawczy silnika
wysokoprężnego, w tym także przepustnica powietrza ulega awariom
wynikającym ze złych warunków eksploatacyjnych pojazdu. Nadmierna ilość
oleju silnikowego (niesprawna odma) i sadzy (system EGR) w układzie
dolotowym są główną przyczyną niesprawności elementów wchodzących w
jego skład.
Aby sprawdzić poprawność działania
elektronicznej przepustnicy powietrza niezbędny jest odpowiedni tester.
Tester ten wysyła do przepustnicy określone sygnały sterujące aby
wymusić ruch klapy przepustnicy. Tester DTA-1 jest przeznaczony do
takich właśnie zadań.
Tester DTA-1 może być z powodzeniem
wykorzystywany zarówno w firmach zajmujących się regeneracją
przepustnic powietrza jak i w warsztatach samochodowych oferujących
szeroki zakres napraw w celu zdiagnozowania usterki przepustnicy.
Urządzenie przeznaczone jest dla
przepustnic sterowanych elektronicznie. Daje możliwość ustawienia klapy
przepustnicy w dowolnym położeniu, poprzez wysyłanie odpowiedniego
sygnału sterującego do sterownika przepustnicy. Podawany przez tester
prąd pobierany przez przepustnice jest głównym wyznacznikiem jej
poprawnego działania.
Aktualna wersja testera DTA-1 umożliwia
diagnozowanie przepustnic powietrza produkowanych przez firmy Siemens,
Pierburg, Valeo, Delphi, Wahler oraz Magneti Marelli o następujących
oznaczeniach:
- Oznaczenia Siemens
- A2C59511698
- A2C59511699
- A2C59511707
- A2C59512933
- A2C59512934
- A2C59512935
- A2C59512936
- A2C59512937
- A2C59512938
- A2C59514304
- A2C59514306
- A2C59514650
- A2C59514652
- A2C53099815
- A2C53245205
- A2C53107575
- A2C59511698
- A2C59511699
- A2C59511707
- A2C59512933
- A2C59512934
- A2C59512935
- A2C59512936
- A2C59512937
- A2C59512938
- A2C59514304
- A2C59514306
- Oznaczenia Pierburg
- 7.00688.06.0
- 7.00688.00.0
- 7.00688.04.0
- 7.14393.29.0
- 7.14393.26.0
- 7.14393.11.0
- 7.14393.16.0
- 7.14393.20.0
- 7.01754.05.0
- 7.01754.07.0
- 7.01754.10.0
- Oznaczenia Valeo
- Oznaczenia Delphi
- Oznaczenia Wahler
- Magneti Marelli
- Oznaczenia VW/Audi
- 038 128 063 F
- 038 128 063 G
- 038 128 063 L
- 038 128 063 M
- 038 128 063 Q
- 038 128 063 P
- 03G 128 061 A
- 03G 128 063 A
- 03G 128 063 C
- 03G 128 063 F
- 03G 128 063 G
- 03G 128 063 J
- 03G 128 063 M
- 03G 128 063 Q
- 03G 128 063 B
- 03G 128 063 K
- 03G 128 063 L
- 03G 128 063 R
- 03G 128 063 S
- 03L 128 063 G
- 03L 128 063 K
- 03L 128 063 R
- 03L 128 063 H
- 03L 128 063 A
- 03L 128 063 B
- 03L 128 063 C
- 03L 128 063 D
- 03L 128 063 E
- 045 128 063 D
- 045 128 063 G
- 4E0 145 950 C
- 4E0 145 950 D
- 4E0 145 950 F
- 4E0 145 950 G
- 4E0 145 950 H
- 057 128 063
- 057 128 063 B
- 057 128 063 C
- 057 128 063 D
- 059 128 063 A
- 059 128 063 B
- 059 128 063 D
- 059 145 950 A
- 059 145 950 D
- 059 145 950 H
- 059 145 950 AA
- 076 128 063 A
- Oznaczenia Fiat
- 504105594
- 504264089
- 504345917
- 71724299
- 71724302
- Oznaczenia Citroen/Peugeot
- Oznaczenia Renault
Wykaz samochodów, w których wykorzystuje
się powyższe elektroniczne przepustnice powietrza znajduje się tutaj!
Przykładowe przepustnice obsługiwane
przez DTA-1
Przepustnica Siemens, VW/Audi 1.9 TDI
Przepustnica Siemens, VW/Audi 2.0 TDI
Przepustnica Valeos, VW/Audi 1.6 TDI
Przepustnica Delphi, PSA 1.6 HDI
Przepustnica Wahler, Citroen 3.0 HDI
Przepustnica Pierburg, Iveco 3.0 JTDI
Parametry techniczne:
Napięcie zasilania |
stałe, zakres 12...15V |
Pobór prądu |
80mA (bez podłączonego sterownika) |
Maksymalny pobór prądu |
4A (bezpiecznik 4A/250V) |
Typ sygnału sterującego |
PWM |
Próg sygnalizacji przekroczenia prądu
(ALARM) |
2A |
Tester posiada możliwość aktualizacji oprogramowania przez internet
|